Flyforsinkelse – Erstatning og kompensation ved flyforsinkelse og aflysning
EU-regler gør det muligt for dig at få erstatning, hvis dit fly er aflyst eller forsinket
Der kan desværre forekomme forsinkelser eller aflyste fly. Grundene til det kan være mange, og uanset 0m det er dårligt vejr, tekniske problemer eller overbookede fly, der er årsagen, kan det være muligt at søge om at få erstatning eller kompensation. Der er dog visse undtagelser til reglerne om kompensation ved aflysninger:
- Du kan ikke få erstatning, hvis du har fået en varsling om aflysningen to uger inden
- Du kan ikke få erstatning, hvis du er blevet ombooket inden for visse tidsgrænser
- Du kan ikke få erstatning, hvis aflysningen skyldes uforudsete begivenheder som uvejr eller arbejdsnedlæggelse
Har du haft udgifter på grund af aflysninger, som udgifter til nye billetter, mistede hotelovernatninger og andet, kan du ansøge om erstatning. Husk at gemme alle kvitteringer, så du kan dokumentere alle de ekstraudgifter du har haft på grund af aflysningen.
Klag til dit rejseselskab eller flyselskabet. Brug også din forsikring når du skal klage.
Brug din forsikring, hvis ikke flyselskabet selv tilbyder erstatning.
Flyforsinkelse – Hvad gør du, hvis dit fly er forsinket?
Hvad gør du, hvis dit fly er forsinket? Kan du få kompensation?
Vi vil her gennemgå nogle af dine rettigheder, hvis du oplever flyforsinkelser på din rejse.
Hvordan fungerer tilbagebetaling ved flyforsinkelse?
Du skal oprette en klage, hvilket kan ske gennem eksempelvis Dansk Rejsehjælp, hvorefter de straks går i gang med at arbejde på sagen. Når sagen er klargjort, vil denne derefter blive sendt direkte til det gældende flyselskab.
Når sagen er modtaget, behandler Dansk Rejsehjælp så sagen sammen med deres samarbejdspartnere, som styrer de juridiske forhold, hvorefter de vil inddrive dine penge. Hvis/når sagen er vundet, udbetaler de derefter din retmæssige kompensation.
Hvor meget kan du forvente at modtage?
Din oplevelse definerer din kompensation. Det betyder, at alt efter ventiden må du forvente et bestemt beløb. Dette indgår i EU forordning EC 261/04, som anfører, at hændelser omfattet er berettiget til op til 4.500 kroner.
Oplevelser, som er en direkte følge af forsinkelsen, kan dog også blive refunderet. Det betyder, at hvis du oplever en forsinkelse på første tur, hvorefter du misser det næste fly, kan du også søge kompensation for denne. Omkostninger, som er direkte følge af din flyforsinkelse, vil derfor også være refunderbare. Men husk nu, at du skal gemme dine kvitteringer!
Hvor lang tid skal jeg være forsinket?
Flyforsinkelsen skal være på mere end 2 timer. Det er dog værd at huske, at hvis din flyforsinkelse kun var på en time, men gjorde, at du alligevel ikke nåede næste fly, hvilket gjorde, at du blev yderligere forsinket, kan du have ret til kompensation.
Hvis du derfor oplever forsinkelser på ruten, er det en god idé at gemme dine kvitteringer, så du altid har styr på dit, hvis et krav om tilbagebetaling skal komme på tale.
Derfor er det altid en god idé at gemme kvitteringerne, uanset hvor lang flyforsinkelsen er.
Dog gælder EU’s Forordning EC 261/04 kun, hvis der er tale om forsinkelser på mere end 3 timer i luftrummet. Det forudsætter naturligvis, at din rejse er inden for EU.
Hvis du får hjælp til at søge om kompensation
Du skal dog være opmærksom på, at de selskaber, der hjælper dig med at søge kompensation, selvfølgelig ikke gør det gratis.
Typisk vil du opleve et salær i omegnen af 25% af det samlede beløb. Men det er da bedre end ingenting.